zondag 17 mei 2015

Zondag 17 mei: Nationale feestdag: Agderstrand - Mandal

De hele nacht droog, deze morgen regen en verschrikkelijk veel wind. Even afwachten om te vertrekken: we raken dit schema wat beu en volgens de weersvoorspellingen blijkt er niet echt verandering in te zitten...



Vaarwel bijna perfecte slaapplaats...


We krijgen het hard te verduren vandaag: de wind is op kop waardoor het klimmen nog zwaarder is (is er een donkerder kleur dan zwart volgens de kleurencode??) en de hellingen kan ik bijna niet verwoorden. Jana: "Ik geraak er net op en moet me goed concentreren omdat de baantjes smal zijn en er auto's van de andere richting komen. Het is zo moeilijk om me op mijn rechterbaanvak te houden. Het wordt trekken en sleuren om boven te geraken: pijne rug en benen. Ik tel de streepjes in het midden of aan de rechterkant om me te concentreren. Af en toe waag ik het erop om volledig links te rijden omdat de hellingsgraad ietsje minder is. Ik moet nog lager gaan dan vier per uur, vandaag zag ik in een vlugge oogopslag een 2,8 per uur en viel ik bijna om, zo traag. Ik wil dan foto's trekken van de mooie uitzichten maar dat lukt bijna niet omdat het net bergop is... Ik kan het wel aan om er vijf, tien en meer te doen van die hellingen maar na 30 kilometer is mijn tankje bijna leeg en ben ik op. Maar we moeten toch een minimum van 30 doen of we geraken niet op tijd bij de boot in Bergen... "




Het grote deel van de dag zon maar die wind... Man, man, man...

We zagen in dit land al veel vlaggenstokken maar vandaag hangt aan elke stok de vlag van Noorwegen. Auto's hebben vlaggetjes, in de voortuinen staan er. Overal is er feest en zijn mensen gekleed in hun zondag's kostuum of in de typische klederdracht. Iedereen gaat er volledig voor en de scholen en kerken zijn vol van de feestvierders.





Het weer voor deze nacht ziet er niet goed uit en ook niet voor morgenochtend dus besluiten we van binnen te slapen. We komen andere fietsers tegen en het doet zo'n deugd om dezelfde verhalen te horen. Wij zijn blij om hun versies te horen maar iedereen is zo verbaasd dat wij hier staan met heel ons hebben en houden. Daarom krijgen wij al de te beantwoorden vragen. 




Onze favoriete site tegenwoordig: http://www.yr.no

2 opmerkingen:

  1. Hoe jullie dat volhouden ? Groot respect voor allebei ! Hopelijk hebben jullie eens mooi weer en minder wind ! En zeggen als het hier spettert dat de mensen al zagen !

    BeantwoordenVerwijderen


  2. We zagen de babyeendjes op je blog! Proficiat! Het zijn schattige en mooie eendjes!
    Hebben jullie al een leuke fietsreis gehad? Je hebt niet zoveel geluk met het weer hé? Gelukkig kunnen jullie vaak in huisjes slapen en niet altijd in een tent!
    Hier is het af en toe zon maar ook vaak regen!
    Het ziet er lastig uit om op de hellingen te rijden.
    Wat een mooie tent om in te slapen! Dat zouden wij ook wel eens willen doen!
    We hebben vanmorgen naar een toneel gekeken. Het ging over kip curry en Jo.
    Hij deed allemaal trucjes met een echte kip, mooi en grappig hoor!
    We missen je heel erg! Lieve groetjes van je kapoenen uit 2a!

    BeantwoordenVerwijderen